هشت گفتار درباره‌ی موسیقی ۴

ستاره صفوت
ارتفاع :  
21.5
پهنای اثر :  
14.5
پدیدآورنده :  
نام :  
هشت گفتار درباره‌ی موسیقی ۴
محل تولید محتوا (نشر) :  
تهران
ناشر :  
تاریخ انتشار :  
1393
شابک :  
9786005630
تعداد صفحات :  
155
زبان اثر :  
فارسی
درباره (موضوع) :  
توصیف :  
کتاب هشت گفتار درباره موسیقی ۴ نوشته‌ی داریوش صفوت، در هشت بخش اطلاعات شگفت‌انگیزی درباره‌ی موسیقی ایرانی در اختیار شما قرار می‌دهد. این کتاب راجب لهجه‌های مختلف موسیقی ایرانی، اشاعه‌ی موسیقی ایرانی از ایران به اروپا و تغییرات موسیقی ایرانی بعد از اسلام سخن می‌گوید. پس از اشنایی با فرضیه‌ای درباره‌ی شکل گرفتن رویه‌ی دستگاهی، درباره‌ی روحیه‌ی عرفانی موسیقی می‌آموزید. همه‌ی مطالب دیگری که در این کتاب ذکر می‌شوند اطلاعات مفیدی درباره‌ی موسیقی و تاریخچه‌ی آن در ایران را برای شما بیان می‌کنند. <h2>معرفی کتاب</h2> در مقدمه‌ی ناشر کتاب هشت گفتار درباره موسیقی ۴ در باب دلیل اهمیت شناخت موسیقی می‌خوانید: «مهم‌ترین موضوع برای پدید آوردن موسیقی متعالی، کسب نشآت متعالی است که برای یافت آن، شخص باید بتواند به حالی برسد که این نشآت متعالی است که برای یافت آن، شخص باید بتواند به حالی برسد که این نشآت را درک و در مرحله‌ی بعد جلوه‌گر کند. به نسبتی که وجودش تعالی یابد، این قدرت در او ایجاد می‌شود. یعنی با تکمیل عالم، علم پیشرفت می‌کند. تکمیل عالم، همان قدرت کسب و انتقال از امکان به وجود است، بدون مخدوش و مشوب کردن کیفیت اولیه و حتی تعالی بخشیدن آن. در انتقال از عالم بی‌زمان به زمان، از معقول به محسوس و از قوه به فعلیت است که موسیقی اثر و حال متناظر با مسیری را که از آن‌ به فعلیت می‌رسد پیدا می‌کند. تکیه‌ی دکتر داریوش صفوت در فلسفه‌ی موسیقی بر تعالی اخلاقی بود و آن را تنها راه تعالی نشآت و کیفیات و اثر موسیقی یک موسیقی‌دان می‌دانست. در پی آن بود که با ساده‌ترین و عملی‌ترین زبان این روند را تبیین کند و در سخنرانی‌ها و مقالاتش به‌کرات جنبه‌های مختلف این «نکته» را می‌گشود. و خود نیز در عمل، آن را به شاگردانش نشان می‌داد و آنالیز می‌کرد. می‌گفت: اگر بخواهیم موسیقی‌مان پیشرفت کند، باید درون خودمان پیشرفت کند و البته موسیقی وسیله‌ای می‌شود که اگر در راه صحیح استفاده شود می‌تواند به این پیشرفت کمک کند. امید است این مجلد که بخشی از مجموعه مقالات و سخنرانی‌های اوست، در جهت رمزگشایی این مکانیسم مفید واقع گردد.» <h2>گزیده‌هایی از این کتاب</h2> «بدیهه پردازی برای اینکه سخنم را خیلی کوتاه به عرضتان برسانم و وقت‌تان را نگیرم، عرض می‌کنم که موسیقی ایرانی اصولا بر اساس امپرویزاسیون یعنی بدیهه‌پردازی است. یعنی موسیقی‌دان موقع اجرای موسیقی از خودش خلق کند، بسازد و همان را که می‌سازد اجرا کند. هراکلیتوس می‌گوید از یک رودخانه دو بار نمی‌شود گذشت. یک قطعه‌ی موسیقی ایرانی را که از پیش ساخته شده، نتش هم نوشته شده و صفحه‌اش هم هست و احتمالا هر کسی اجرا کند خیال می‌کنید همان قطعه است، حتی دو بار نمی‌شود یک‌سان اجرا کرد. برای اینکه در هر جلسه‌ی اجرا، موسیقی‌دان یک حال مخصوص دارد و شنونده‌ها هم فرق می‌کنند و مجموع این دو اثر می‌کند و این شخص باز هم باید در اجرای قطعه‌ای که ساخته شده و حتی ده دفعه هم اجرا کرده و الان دفعه‌ی یازدهم است، نسبت به حال خودش و حال شنونده‌ها، تغییراتی ایجاد کند.» <h2>درباره‌ی نویسنده</h2> داریوش صفوت یک موسیقی‌دان سنتی شیرازی بود که سنتور و سه‌تار می‌زد. او در سال ۱۳۰۷ در شیراز به دنیا آمد و بیشتر زندگی خود را به تدریس در زمینه‌های نوازندگی سنتور و سه‌تار، ردیف موسیقی ایرانی، آکوستیک موسیقی، تاریخ موسیقی ایران، شناخت موسیقی، آشنایی با موسیقی شرقی، فلسفه‌ی موسیقی ایرانی، تجزیه‌ و تحلیل موسیقی ایرانی، موسیقی و اسلام و... پرداخت که به مراکزی در ایران و خارج از ایران گسترش یافته بود. او در ۲۷ فروردین سال ۱۳۹۲ در تهران در گذشت. <h2>به خواندن ادامه دهید</h2> این مجموعه ۵ جلد دارد و به شما پیشنهاد می‌شود که جلدهای دیگر آن را نیز مطالعه کنید. اگر به دنبال کتاب‌های دیگری در مورد موسیقی هستید نیز می‌توانید کتاب‌های صوت‌شناسی در موسیقی و آوازخوانی(دانش صداسازی و خواندن) را بخوانید. <h2>مشخصات کتاب</h2> نام: کتاب هشت گفتار درباره ی موسیقی ۴ نویسنده: داریوش صفوت ژانر: موسیقی تعداد صفحات: ۱۵۵
arrow بستن
arrow
نظر کاربران

هنوز نظری وجود ندارد

به این کتاب امتیاز دهید به ما بگید چه فکری می‌کنید.

از این نویسنده

نمایش همه
فیلترها
hide