کتاب دکوپاژهای مرجع ۲ نوشتهای از کریستوفر کنورتی دربارهی دکوپاژهای صحنههای گفتوگو سخن میگوید. برخی افراد فکر میکنند بعضی فیلمهای سینمایی به این خاطر جلوهی سینمایی بیشتری دارند که بودجهی هنگفتی داشتهاند. مجموعه کتابهای دکوپاژ مرجع قصد دارد نشان دهد که خلق جلوهی سینمایی هزینهای در بر ندارد. قوت یک صحنه مربوط به این است که شما دوربین را کجا میگذارید و چگونه بازیگران را جاگذاری و هدایت میکنید؛ خصوصا موقعی که از یک صحنهی گفتوگو فیلم میگیرید.
معرفی کتاب
با تمهیداتی که در کتاب دکوپاژهای مرجع ۲ خواهید آموخت، شما میتوانید صحنههای گفتوگو را به همان قدرتی بسازید که سزاوارشان هستند؛ به شکلی که با گرفتن بازی مناسب از بازیگران بتوانید هر نکتهی داستان، هر احساس، و هر مفهومی را به روشنی منتقل کنید. افرادی که به فعالیت در زمینهی سینما مشغولاند، میخواهند بدانند بهترین روش برای فیلمبرداری صحنههای گفتوگو چیست. واقعیت این است که بدون صحنههای گفتوگوی خوب، یک فیلم نمیتواند به نتیجه برسد. بنابراین این کتاب فنون حیاتیای را ارائه میکند که برای زنده کردن صحنههای گفتوگو لازماند. نویسنده دربارهی صحنههای گفتوگو میگوید: «شما میتوانید هر روش طرحشده در این کتاب را بدون تغییر در فیلمتان به کار برید، اما من تأکید میکنم جلوتر از این بروید و این ایدهها را ترکیب کنید تا با نیازهای فیلمتان متناسب شوند. با خواندن این کتاب، شما خواهید فهمید چطور یک جابهجایی کوچک در قاببندی و حرکت، میتواند یک جابهجایی کوچک در قاببندی و حرکت، می تواند صحنه را تغییر دهد. این به شما قدرت میدهد تا دید شخصیتان را روی صحنه بیاورید، صحنهای که نهایتا روی پرده دیده خواهد شد.»
گزیدههایی از این کتاب
«تغییر ارتفاع در یک نقطهی عطف از فیلم، جایی که همه چیز قدرت میگیرد، ممکن است شما ببینید که حرکت دادن پرانرژیتر بازیگرانتان حین صحبت، به آن لحظه کمک میکند. این کار کمک میکند تا نشان دهیم تغییری در حال وقوع، و تصمیمی در حال اتخاذ شدن است. این نما از فیلم «ملیندا و ملیندا»، تنها بایک پن و تیلت گرفته شده، اما به خاطر اینکه بازیگران در جاهای مختلفی از پله حرکت میکنند و در هر لحظه تعداد متفاوتی بازیگر در قاب است، صحنهای گیرا به وجود آمده است. تصویر آغازین دو مرد را نشان میدهد که در حال خروج از آپارتمان هستند و زنی به آنها برمیخورد. او میچرخد تا به نرده تکیه دهد و این کار گروه آنها را قدری از هم باز میکند، بنابراین بیننده میتواند چهرهی افراد را حین صحبت ببیند. سپس مردها از قاب خارج میشوند و زن پلهها را بالا میرود. دوربین زن را تعقیب میکند و اندکی جلو میرود (گرچه بدون هیچ حرکتی هم این نما اثرش را میگذاشت).»
دربارهی نویسنده
کریستوفر کنورتی در ده سال گذشته به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیهکننده فعال بوده است. او فیلمی سینمایی را تحت عنوان «پیکرتراش» کارگردانی کرده که با استقبال تماشاچیان در استرالیا رو به رو شد و نقدهای مثبتی بر آن نوشته شد. او در حال حاضر به فیلمنامهنویسی، کارگردانی و توسعهی مجموعه کتابهای «دکوپاژهای مرجع» مشغول است. کنورتی متولد انگلیس است و اکنون در استرالیا زندگی میکند و بر روی پروژههایی کار میکند که در آن کشور، اروپا و امریکا متمرکزند. او با شانتال بوگارت که نویسنده و تهیهکننده است ازدواج کرده. آنها دو دختر دارند.
به خواندن ادامه دهید
در صورتی که به دنیای سینما علاقهمند هستید، پیشنهاد میکنیم کتابهای دیگر کنورتی را نیز بخوانید. از این کتابها میتوان به کارگردانی به سبک اسکورسیزی، کتاب کارگردانی به سبک اسپیلبرگ و کتاب کارگردانی به سبک تارانتینو اشاره کرد.
مشخصات کتاب دکوپاهای مرجع ۲
نام لاتین: Master shots. Vol.2 نویسنده: کریستوفر کنورتی (Christopher Kenworthy) مترجم: محمد ارژنگ ژانر: سینما تعداد صفحات: ۲۳۹